Ďalší článok nevestám povie prečo je svetlo pre svadobného fotografa najdôležitejšie zo všetkého a pomôže im pochopiť ako vznikajú najkrajšie svadobné fotografie.
Cyklus „Čo by mala nevesta vedieť o …“ je sériou informačných článkov pre nevesty, ženíchov a organizátorov svadieb. Predkladané vysvetlenia a odporúčania vychádzajúcich z praxe svadobného fotografa Maroša Markoviča. Jednoduchým a pre laika pochopiteľným spôsobom predstavuje rôzne aspekty svadobného dňa súvisiace so získaním nádherných svadobných fotografií.
Prečo je svetlo najdôležitejšie
Fotografia, digitálna, alebo klasická, je technológiou založenou na svetle. Keby nebolo svetla, resp. tieňov, ktoré vytvára, nebolo by fotografie. V noci v tmavej miestnosti neodfotíte nič (za predpokladu, že sa nebavíme o infračervenej a inej špeciálnej fotografii). Lepšie povedané, zachytíte len to svetlo, ktoré tam je – a ak nie je žiadne, alebo je veľmi slabé, fotoaparát ho nedoáže zachytiť. Výsledkom bude čierna fotka, v skutočnosti však verne reprodukujúca nedostatok svetla.
Pochopiteľne, čím kvalitnejší fotoaparát a objektív, tým viac vie z daných svetlených podmienok vyžmýkať. Fotograf s bežným fotoaparátom a objektívom jednoducho neodfotí to isté ako ten s kvalitným (a drahým) vybavením určením na špecifické podmienky.
Tak či tak, je snom každého svadobného fotografa dobre osvetlený priestor. Naopak sa ale desí tmavého kostola bez okien, kde nemôže použiť blesk, tmavých izieb, kde sa nevesta prezlieka, tanečného parketu s kompletne zhasnutými svetlami a zlým osvetlením DJa apod.
Nie je svetlo ako svetlo
Tak ako všetko ostatné, má svetlo okrem kvantity (tj. jeho množstva) aj svoje kvality. A tak ako pri všetkom, ak je niečo kvalitnejšie, je to lepšie. Rôzne druhy fotografie ale považujú za kvalitné svetlo niečo iné. Rovnako ako je pre stavbára lepší náklaďák ako športiak, tak je pre závodníka lepší športiak ako náklaďák. Z pohľadu svadobnej fotografie sa (pri určitom zjednodušení) za kvalitné svetlo považuje:
- Smerové
- Mäkké, či rozptýlené
Smerové je svetlo, ktoré prichádza z konkrétneho smeru. Ten smer nemusí byť jeden, môže ich byť viac. Príkladom smerového svetla je napríklad fotografický blesk, okno v miestnosti, slnko apod. Takéto svetlo vytvorí na predmete bližšie k zdroju svetla osvetlenú časť a na časti, ktorá nie je osvetlená tieň. Spoločné zobrazenie osvetlenej a tienistej časti vytvorí ilúziu plastického predmetu, alebo osoby.
Mäkké svetlo je také, ktoré nevytvára ostré ohraničené tmavé tiene, ale skôr jemný prechod medzi osvetlenou a neosvetlenou časťou. Rozptýlené svetlo dosiahneme umiestnením nejakého spriehľadného rozptylujúceho predmetu medzi zdroj svetla a predmet, či osobu ktorú fotíme. Takým to predmetom býva fotografický dáždnik, mraky na oblohe, alebo svetlo prechádzajúce cez okno do izby.
Je teda už jasné, že plánovať si fotenie párových portrétov cez obed jasného slnečného dňa je z pohľadu kvality svetla je to najhoršie čo pre krásu svojich svadobných fotiek môžte urobiť. Nie že by sa v takom čase fotiť nedalo, ale kvalita fotiek rapídne klesa, spolu s kvalitou osvetlenia.
V čase okolo východu a západu slnka vznikajú najlepšie fotky. Svetlo má krásnu farbu, je smerové a je vhodne rozptýlené.
Pár slov o farbe svetla
O tom, že každé svetlo má svoju farbu netreba nikoho presviedčať. Napríklad slnečné je viac modré, žiarovkové je žlté, úsporné žiarovky alebo neónky su viac do zelena. Pre pekné svadobné fotky je však dôležité, aby svetlo na fotkách pôsobilo prirodzene na pokožke. A keďže rôzne svetelné zdroje majú rôznu farbu svetla, má pod nimi pokožka rôznu farbu. Ak sa budete fotiť v parku na tráve, budete mat viac farbu Shreka ako človeka, naopak pri sviečke budete vyzerať ako adept so silnou žltačkou.
S tým však vie fotograf pracovať pomocou vyváženia bielej farby (to je téma mimo rozsahu tohto článku). Problémom je ak je na scéne kombinovaných viac farieb svetla. Napríklad ak sú v miestnosti zapnuté žiarovky ale cez okno dopadá slnečné žiarenie. Alebo je v kostole pár žiaroviek, cez okno vniká slnečné svetlo a celé to dopĺňajú neónky na stĺpoch. S tým už nie je také jednoduché si poradiť ani pomocou vyváženia bielej farby. Preto sa bude fotograf snažiť zjednotiť farebné zdroje. Napríklad tak, že zhasne žiarovky a bude fotiť len so slnečným svetlom prichádzajúcim cez okno. Keď už nie je inej cesty, prevedie fotku do čierno-bielej verzie (čo je mimochodom dôvod prečo je tak veľa fotiek z obradu v kostole čiernobielych 😉
Podčiarknuté, sčítané
Ak chcete mať zo svadby nádherné svadobné fotky, skúste pamätať na nasledové odporúčania:
- Naplánujte si fotenie na iný čas než poludnie vonku. Ideálne je 2 hodiny pred západom slnka. Ak to nejde inak, skúste sa obednom čase fotiť vo vnútri krásneho priestoru, pod strieškou, v podchode, vo dverách stodoly apod. Tam kde bude svetlo smerové a zároveň rozptýlené
- Pre prípravy (make-up, vlasy, obliekanie šiat) si vyberte čo najväčšiu miestnosť, s veľkými oknami, množstvom svetla a nechajte si poradiť od fotografa, kde si v nej máte sadnúť na pekné fotky
- Pri zamračenej oblohe budete mať krajšie fotky ako pri jasnom slnečnom dni
- Dôverujte fotografovi, keď vás bude “ťahať” na miesta, ktoré sa vám na prvý pohľad nezdajú na fotení vhodné (v rámci zdravého rozumu, samozrejme)
- Čím náročnejšie sú podmienky (tmavý kostol, zlé osvetlenie parketu, nemožnosť použiť blesk, …) tým viac dbajte na výber fotografa s kvalitným vybavením.